کشف سلولهای بنیادیی که می تواند بیماری دیابت نوع 1 را در موشها معکوس کند

 13 ژانویه  2015- سلولی که برای درمان بیماریهای مرتبط با سیستم ایمنی بدن استفاده می شود به بقاء  سلولهای جزایر کمک کرده و دیابت نوع 1 را در موشها معکوس می کند. محققان بیمارستان بریگهام و بیمارستان زنان وابسته به دانشگاه هاروارد نتایج مطالعه ی خود را که در آن از سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSCs) برای معکوس نمودن دیابت نوع  1 در موشها استفاده  کردند، درمجله ی Stem Cellsمنتشر نمودند.

 سلولهای بنیادی مزانشیمی یا Mscها نوعی از سلولهای بنیادی بالغ هستند که دارای تأثیرات ضد التهابی و تأثیرات قوی در سرکوب سیستم ایمنی می باشند. تحقیقات پیشین نشان داد استفاده از این نوع از سلولها می تواند قندخون را در موشهای دیابتی لاغر بدون نیاز به انسولین  کاهش دهد.

محققان دراین تحقیق به بررسی استفاده از این سلولها برای جلوگیری از نابودی سلولهای جزایر لوزالعمده توسط سیستم ایمنی بدن  پرداختند.

تزریق مستقیم سلولهای MSCsبه سلولهای جزایر پانکراس غیرعملی است زیرا زمانیکه لوزالمعده  دچار تغییر شود آنزیم های سمی ترشح می کند. برای رساندن سلولهای MSCsبه سلولهای جزایر در لوزالمعده  محققان  از مولکولهای HCELLاستفاده  کردند.

HCELLیک مولکول چسبنده ی سطحی است که چگونگی رسیدن سلولها از جریان خون به بافت ملتهب شده را کنترل می کند این مولکول  معمولاً درسلولهای MSCsوجود ندارد.

دانشمندان Mscهای دارای HCELLرا وارد بدن موشهای دیابتی کردند به این ترتیب MSCsها را به   منطقه ی جزایر پانکراس رساندند نتیجه ی این کار طبیعی شدن مقدار قند خون  برای مدت طولانی بود که درحقیقت  اساس معکوس شدن دیابت نوع یک است(طبیعی شدن مقدار قند خون بمدت طولانی).

پرفسور Robert Sacksteinاز بخش پوست بیمارستان  BWHمی گوید: این مطالعه ی پری کلینیکی  گام مهمی  دراستفاده از MSCsدر درمان دیابت نوع 1 است و برای تصدیق این نتایج مطالعات بیشتر دراین زمینه  ضروری است.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/stem-cell-found-to-reverse-type-1-diabetes-in-mice-96609436.html